Jedna z piosenek na nowym albumie ma się nazywać "Matemathics" i (tu cytuję):
"the chorus of the song is one of the most beautiful formulas in mathematics"
ciekawe ciekawe- bedziemy mieli zatem matematyczny album VDGG
Według Piatgorejczyków muzyka była częścią matematyki (obok geometrii i arytmetyki). Według wielu muzykologów (a też i kompozytorów) ma z nią wiele wspólnego. Wysokość dźwięku jest mierzona iloscią drgań na sekundę, a więc wartością fizyczną, którą da się sprowadzić do matematycznego wzoru. Barwa dźwięku jest sumą składowych tonu podstawowego i jego alikwotów (czyli składowych harmonicznych, które są pochodną tonu podstawowego) a więc sumą ciągu 1 + 1/2 + 1/3 + ... + 1/n
Podstawowe kryteria dźwięku są zapisywane na układzie kartezjańskim (na 600 lat przed jego wynalezieniem przez Kartezjusza wprowadził go Guido z Arezzo), gdzie na osi pionowej zapisany jest czas jego trwania, na osi pionowej częstotliwość podstawowa (czyli wysokość). Między dźwiękami skali zachodzą relacje arytmetyczne (np. oktawa to 1/2 częstotliwości tonu podstawowego). Frazy i tematy daje się przekształcać geometrycznie według osi symetrii (rak, inwersja, inwersja raka) lub transponować, czyli dodawać wartości (na przykład o tercję w górę) - co jednocześnie jest zabiegiem geometrycznym i arytmetycznym, a także mnożyć wartości nut przez liczby. Większe od 1 dadzą argumentację tematu, mniejsze od 1 zaowocują dyminucją.
Tego typu arytmetyczno-geometryczne zabiegi były stosowane przez tworców polifonii franko-flamandzkiej, a potem m.in przez J.S.Bacha (szczególnie w "Musikalisches Opfer" i Kunst der Fuge"). Potem kontynuował to Anton Webern. Do bardziej zaawansowanej matematyki sięgnął w XX wieku Iannis Xenakis (m.in. teoria sit, która służyła mu na przykład do budowy nowych skal).
I w tym co mówi Peter chodzi o:
1. ta formuła pojawi się w tekście refrenu
lub
2. refren będzie muzycznym odpowiednikiem formuły matematycznej.
Zobaczymy w marcu.
Pierwszy taki przypadek już się kiedyś zdarzył w muzyce rockowej, choć bardziej chodzi tu o formułę zaczerpniętą z fizyki. W "Space (I Believe In)" Pixies z płyty "Trompe le monde" Black Francis śpiewa: d = r x t (czyli distance is equal rate times time) czyli odległość równa się prędkość razy czas.