Według Petera Hammila (za esejem Marka Powella zamieszczonym we wkładce do remasterowanego Pawn Hearts) na czwartą strone, która miała być czyms w rodzaju "na żywo ale w studio" nagrano "Killer", "Drakness (11/11)" oraz "Squid 1/Squid 2/Octopus". Przygotowując nową edycję płyty odnaleziono jedynie ostatni wymieniony wyżej utwor/utwory i dołaczono do remasterowanego wydania "H to He Who Am the Only One".
Pomysł wziął się stąd, że VdGG grało te utwory jeszcze za czasów Keitha Ellisa (według Hammilla), i chodziło o to by nagrać je na żywo, by móc wyrzucić je z repertuaru koncertowego zwalniając miejsce dla nowego materiału.
Charisma, wytwórnia VdGG/Hammilla w tamtym czasie, uznała, że wydanie podwójnego albumu na tym etapie kariery nie było najlepszym pomysłem i zawetowała projekt. Według Hugh Bantona również zespół nie był do końca przekonany co do materiału nagranego na żywo. "Pawn Hearts" ukazało się jako pojedyńcza płyta.
Christopulos i Smart wymieniają w swojej monografii tylko "Killer" i "Octopus" jako planowane na czwartą stronę. Zabawne jest to, że o dodatkowym utworze Davida Jacksona piszą, że nosił tytuł "Agamemnon Agnostic", zaś tekst do niego, o wymowie antyfaszystowskiej, Hammill napisał w starożytnej grece. Kompozycja pozostała tylko na poziomie szkicu kompozytorskiego napisanego przez saksofonistę na fortepianie. Na tym etapie praca nad nią została przerwana.
Kolejny utwór nie-hammillowy to "An Epidemic Of Father Christmases" napisany przez Chrisa Judge'a Smitha i nagrany przez niego wspólnie z VdGG dla radia BBC, audycji Johna Peela 14 grudnia 1971 roku (pierwsza emisja 29 grudnia tego roku). (Na tej sesji nagrano też Lemmings oraz Refugees). Fragmenty "Epidemii Dziadków Mrozów" (pozwolilem sobie na mały żart) wpleciono w wiązankę "Time Vaults" (na płycie "Time Vaults"), akurat te fragmenty są fatalnej jakości.
A to prowadzi nas do wskazania kolejnych nie-hammilowych kompozycji umieszczonych na tej płycie:
Rift Valley (Hammill/Jackson/Evans) (nagrane w Norton Canon w 1975)
Tarzan (Hammill/Jackson/Evans/Banton) (odrzut z sesji do Nadir's Big Chance 1974)
Coil Night (Jackson) (kolejny fragment prób z Norton Canon 1975)
Drift (I Hope It Won't) (Banton) (próby do nowego albumu w 1972 roku, Ross-on-Wye)
It All Went Red (Hammill/Jackson/Evans) (jedyne co wiadomo, że pochodzi z 1971 roku) (według strony www.vandergraafgenerator.co.uk nagrane podczas prób w Crowborough między czerwcem a lipcem 1971. Inne informacje za "Time Vaults", wydanie 1996 Spalax).
Pomysł wziął się stąd, że VdGG grało te utwory jeszcze za czasów Keitha Ellisa (według Hammilla), i chodziło o to by nagrać je na żywo, by móc wyrzucić je z repertuaru koncertowego zwalniając miejsce dla nowego materiału.
Charisma, wytwórnia VdGG/Hammilla w tamtym czasie, uznała, że wydanie podwójnego albumu na tym etapie kariery nie było najlepszym pomysłem i zawetowała projekt. Według Hugh Bantona również zespół nie był do końca przekonany co do materiału nagranego na żywo. "Pawn Hearts" ukazało się jako pojedyńcza płyta.
Christopulos i Smart wymieniają w swojej monografii tylko "Killer" i "Octopus" jako planowane na czwartą stronę. Zabawne jest to, że o dodatkowym utworze Davida Jacksona piszą, że nosił tytuł "Agamemnon Agnostic", zaś tekst do niego, o wymowie antyfaszystowskiej, Hammill napisał w starożytnej grece. Kompozycja pozostała tylko na poziomie szkicu kompozytorskiego napisanego przez saksofonistę na fortepianie. Na tym etapie praca nad nią została przerwana.
Kolejny utwór nie-hammillowy to "An Epidemic Of Father Christmases" napisany przez Chrisa Judge'a Smitha i nagrany przez niego wspólnie z VdGG dla radia BBC, audycji Johna Peela 14 grudnia 1971 roku (pierwsza emisja 29 grudnia tego roku). (Na tej sesji nagrano też Lemmings oraz Refugees). Fragmenty "Epidemii Dziadków Mrozów" (pozwolilem sobie na mały żart) wpleciono w wiązankę "Time Vaults" (na płycie "Time Vaults"), akurat te fragmenty są fatalnej jakości.
A to prowadzi nas do wskazania kolejnych nie-hammilowych kompozycji umieszczonych na tej płycie:
Rift Valley (Hammill/Jackson/Evans) (nagrane w Norton Canon w 1975)
Tarzan (Hammill/Jackson/Evans/Banton) (odrzut z sesji do Nadir's Big Chance 1974)
Coil Night (Jackson) (kolejny fragment prób z Norton Canon 1975)
Drift (I Hope It Won't) (Banton) (próby do nowego albumu w 1972 roku, Ross-on-Wye)
It All Went Red (Hammill/Jackson/Evans) (jedyne co wiadomo, że pochodzi z 1971 roku) (według strony www.vandergraafgenerator.co.uk nagrane podczas prób w Crowborough między czerwcem a lipcem 1971. Inne informacje za "Time Vaults", wydanie 1996 Spalax).